Главная | Регистрация | Вход | RSSСереда, 22.05.2019, 20:53

Горбанівське НВО "Загальноосвітня школа I-II ступенів-ДНЗ"

Меню сайта
Каталог статей
Свято квітів [0]
олімпійський тиждень [0]
День вчителя [0]
Форма входу
Фотоматеріали
[11.09.2015]
Олімпійський тиждень (2)
[21.09.2015]
Акція " Голуб миру" (0)
[28.09.2015]
Тиждень біології (0)
[13.10.2015]
День захисника України (0)
[30.10.2015]
Місячник шкільної бібліотеки (0)
Корисно
Національна дитяча гаряча лінія Національна дитяча гаряча лінія

Тренінг«Форми і методи роботи з проблематики ВІЛ/СНІД»

Тренінг«Форми і методи роботи з проблематики ВІЛ/СНІД»

Мета: підвищити рівень обізнаності з проблематики ВІЛНІД; ознайомитися з сучасними профілактичними програмами; навчитися сучасних технологій профілактичної роботи в школі.

Види роботи:

1. Повідомлення «Що відбуватиметься на тренінгу» (2 хв).

2. Вправа «Знайомство» (5 хв).

3. Вправа «Очікування» (5 хв).

4. Вправа «Правила» (5 хв).

5.  Інформаційне повідомлення «Вірус імунодефіциту людини (ВІЛ) і синдром набутого імунодефіциту (СНІД)»

6. Вправа «Шляхи передачі ВІЛ» (20 хв).

7. Вправа «Людина, яка ВІЛ+» (15 хв).

8.  Інформаційне повідомлення «Стигматизація. Дискримінація» (5 хв).

9. Вправа «Причини. Форми. Наслідки» (10 хв).

10.  Вправа «Чи потрібна профілактична програма з ВІЛ/СПІД для батьків у школі» (15 хв).

1 1 . Вправа «Закінчити речення» (5 хв).

1 2. Заключне слово тренера (2 хв).

1 . Повідомлення «Що відбуватиметься на тренінгу» (2 хв).

Сьогодні ми з вами зібралися, щоб підвищити свій рівень обізнаності з проблематики ВІЛНІДу за допомогою тренінгу. Одночасно з отриманням інформації на тренінгу можна обговорювати незрозумілі моменти, ста¬вити запитання, накопичувати досвід. У цьому нам допоможуть деякі вправи.

2. Вправа «Знайомство» (5 хв).

Мета: підготувати групу до спільної роботи та ство¬рити відповідну атмосферу і настрій.

Виконання вправи. Група учасників розташовується по колу. Перший учасник називає своє ім'я і ще щось, пов'язане з його іменем. Наприклад: «Мене звати Микола, але друзі зазвичай мене кличуть Ніком».

3. Вправа «Очікування» (5хв).

Мета: визначити очікування учасників щодо проблематики тренінгу.

Виконання вправи. Тренер пропонує всім учасникам на стікерах написати свої очікування від тренінгу. Потім усі приклеюють спікери на плакат «Береги».Запитання для обговорення, для чого ми виконували цю вправу?

4. Вправа «Правила» (5хв).

Мета: повторити правила роботи в групі, сприяти створенню робочої атмосфери під час тренінгу.

Виконання вправи: тренер пропонує групі встановити правила роботи на тренінгу.

Правила роботи в групі

1. Цінування часу.

2. Ввічливість.

3. Позитивність.

4. Говорити від свого імені.

5. Правило добровільної активності.

6. Правило «Стоп».

7. Правило підведеної руки.

Цінування часу

За будь-якої програми тренінгу завжди існує ліміт часу. Всім учасникам потрібно бути уважними, не відходити від теми обговорення, прагнути дотримуватися регламенту, говорити згідно з темою, висловлювати свою думку стисло й чітко.

Ввічливість

Сприяє створенню позитивної атмосфери взаємної поваги, збереженню часу. Учасники, поважаючи себе та інших, мають говорити по черзі, не перебивати один одного, пам'ятаючи, що думка кожного цінна і необхідна для поповнення спільної скарбнички групового досвіду. Позитивність

Учасникам завжди краще висловлювати позитивні ідеї, ніж ініціювати негативні прояви — це непродуктивно, заважає досягненню мети тренінгу.

Говорити від свого імені

Вислови на зразок «усі так вважають» не несуть конкретної інформації, найчастіше не відповідають дійсності, як правило, потребують багато часу для підтвердження чи спростування. Тому їх застосування на тренінгу — це помилка. Слід користуватися «Я-висловлюваннями» («я вважаю», «я так гадаю», «на мій погляд» тощо). Якщо потрібно навести на особисту думку чи інформацію, потрібно послатися на конкретне джерело (людину, документ, книжку, статтю тощо). Правило добровільної активності

Якщо для виконання якогось завдання тренеру потрібна особлива участь когось із учасників, присутні ма¬ють право пропонувати лише свою кандидатуру. Визначення міри особистої активності в тренінгу є абсолютним незаперечним правом кожного члена групи. Правило «Стоп»

Дає змогу будь-якому учаснику не виконати якусь тренінгову дію («пропустити хід») без додаткових пояснень причин.

Правило підведеної руки

Сигнал про наявність повідомлення учасник подає лише мовчки, підводячи руку вгору.

Зворотний зв'язок

Зворотний зв'язок здійснюється безпосередньо в процесі обговорення теми, виконання вправи чи завдання. Зворотний зв'язок — це висловлювання учасників щодо своїх міркувань стосовно способів вирішення    завдань власного стилю навчальної діяльності, пошуку ефективних шляхів розв'язання проблеми тощо.

Запитання для обговорення:

— Чи допомагають правила в роботі під час тренінгу?

— Що дає нам повторення правил?

— Чи слід дотримуватися цих правил і в повсякденному житті?

5. Інформаційне повідомлення «Вірус імунодефіциту людини (ВІЛ) і синдром набутого імунодефіциту

СНІД — одна з найважливіших проблем, з якою людство зіткнулось у XX ст. і ввійшло у XXI ст. Україна посідає перше місце в Європі з темпів поширення СНІДу. Стрімко зростає кількість інфікованих, хворих і померлих від СНІДу людей. Водночас накопичено певний багаж знань, використання якого, якщо й не зупинить поширення хвороби, то хоча б загальмує його.

Далі тренер пропонує визначити поняття, які буде використано. Він запитує групу: «Як розшифрувати скорочення ВІЛ і СНІД?» і занотовує за групою на дошці:

ВІЛ

«В» — вірус

«І» — імунодефіциту

«Л» — людини

СНІД

«С» — синдром, «Н» — набутого, «І» — імунного,         «Д» — дефіциту.

Після того як усі літери розшифровано й записано на дошці, тренер послідовно пояснює, що означають поняття «вірус» (збудник захворювань), «імунодефіциту» (відсутність захисної реакції системи організму, яка має забезпечувати захист від мікроорганізмів, що спричиня¬ють хвороби), «синдром» (ряд ознак (симптомів), які вказують на наявність певної хвороби чи стану), «набутого» (такого, що з'явився протягом життя, а не від народження), «імунного» (стосується імунної системи, яка забезпечує захист людини від мікроорганізмів, що спричиняють хвороби), «дефіциту» (брак чогось, у цьому разі — захисної реакції імунної системи людини на наявність в організмі шкідливих вірусів і мікробів).

СНІД є останньою стадією захворювання людини, викликаного ВІЛ.

Трохи історії. Перші випадки захворювання на СЩЦ було діагностовано 1 98 1 р. в США. Спочатку хвороба видавалася вельми загадковою. У Франції, щойно з'явилися перші повідомлення про таємничу хворобу, сформували групу дослідників для її вивчення під керівництвом ученого-вірусолога Люка Монтеньє. За два роки (починаючи з 1981 р.) було з'ясовано загальну картину хвороби, виявлено її збудника — вірус імунодефіциту людини  (ВІЛ), розроблено методи, за допомогою яких виявляють вірус хвороби в організмі людини, встановлено механізм негативної дії вірусу на організм. Уперше ВІЛ було виділено та ідентифіковано 1983 р. французькими вченими на чолі з Монтеньє в Пастерівському інституті в Парижі. Водночас про факт відкриття вірусу, який спричиняє СНІД, повідомили американські вчені з Національного інституту здоров'я на чолі з Робертом Галло.

Отже, успіхи у вивченні ВІЛ та СНІД насправді великі, але невідомого в дослідженні цій проблеми ще багато.

ВІЛ — це вірус імунодефіциту людини, який розвивається та розмножується в організмі людини і при¬зводить до цілковитої втрати захисних сил організму та розвитку СНІДу.

Як уже було зазначено, СНІД— це синдром набутого імунодефіциту, тобто хвороба імунної системи, викликана вірусом. Віруси є збудниками багатьох хвороб, наприклад, грипу, герпесу, деяких видів раку. ВІЛ, як і інші віруси, є мікроорганізмом, який неможливо побачити за допо¬могою звичайного мікроскопа. Для своєї життєдіяльності вірус має проникнути в живу клітину. У випадку ВІЛ — в імунну клітину людини.

Віруси, зокрема й ВІЛ, виявляють за допомогою спеціальних методів дослідження крові. Коли вірус з'являється в організмі, імунна система починає виробляти в імунних клітинах специфічні білки — антитіла, які борються з вірусом. Наявність антитіл у крові людини свідчить про те, що в її організм потрапила інфекція (наприклад, коли аналіз крові показує наявність антитіл до ВІЛ, це означає, що людина інфікована ВІЛ). Але слід знати, що з моменту проникнення ВІЛ в організм минає від 2 до 12 тижнів, протягом яких організм продукує достатню кількість антитіл, аби їх уже можна було виявити в крові. У цей період (його ще називають «вікно») вірус неможливо виявити в організмі, оскільки він ще не накопичився в достатній кількості. Тому людям, котрі роблять тестування на ВІЛ, рекомендують за наявності негативного результату повторити аналіз через три місяці. Носії ВІЛ упродовж тривалого часу можуть здаватись і почуватися здоровими, хоча відразу після інфікування спостерігаються симптоми, що нагадують гостре респіраторно-вірусне захворювання або застуду. Потім настає прихований період, коли вірус себе не виявляє. Цей період може тривати роками. Весь цей час ВІЛ-інфікована людина почувається добре і, не підозрюючи, що в неї ВІЛ-інфекція, може інфікувати інших. Та з часом імунна система дедалі більше ослаблюється, а вірус міцніє. Минають роки, і людина врешті захворює на СНІД, що через деякий час призводить до смерті. Дуже часто головною причиною смерті є навіть не СНІД, а інші інфекції, з якими ослаблений ВІЛ-інфекцією організм не в змозі боротися.

Існують три основні шляхи передавання ВІЛ від однієї людини до іншої:

1. Під час статевого контакту з ВІЛ-інфікованою лю¬диною, коли сперма чи вагінальні виділення інфікованої людини потрапляють на слизові оболонки вагіни, пеніса, ротової порожнини або прямої кишки іншої людини, з яких вірус проникає в кров.

2.  Коли цілісність шкірних покривів порушують гострим предметом (голкою, бритвою або інструментом для нанесення татуювання), яким перед цим користувалась інфікована людина і кров якої залишилась на цьому предметі. Ризик інфікування ВІЛ найбільший під час повторного використання шприца чи голки для введення ліків або наркотиків після вірусоносія, а також під час переливання крові, що містить ВІЛ.

3. ВІЛ також може передаватися плоду від інфікованої матері під час вагітності й пологів або після народження дитини через молоко матері. Після цього тренер пропонує учасникам продовжити твердження:  «Вірус імунодефіциту людини не передається через...»:

  спільне з ВІЛ-інфікованим користування верхнім одягом;

• рукостискання;

  спільне користування фонтанчиком для пит¬ної води;

• посуд, їжу;

• домашніх тварин;

• туалети (унітази);

• чхання та кашель;

  контакти в громадському транспорті (наприклад «години пік»);

• обійми;

• монети та паперові гроші;

• постільну та натільну білизну;

• рушники, мило, мочалку;

• укуси комарів та інших комах;

• плавання в басейні;

• дверні ручки та спортивне знаряддя;

• дружні поцілунки.

Далі тренер продовжує інформаційне повідомлення:

— Нині існує багато лікувальних препаратів для боротьби з інфекціями, зумовленими СНІД. Щоправда, за допомогою цих ліків неможливо вилікувати СНІД, але вони продовжують життя хворих. Існують також деякі ліки, за допомогою яких удається стримати розвиток ВІЛ-інфекції в організмі людини, хоча вони теж не виліковують СНІД. Усі зусилля знайти ефективні ліки поки що марні.

Крім того, вчені та лікарі всього світу ведуть невпинні пошуки вакцини, яка б могла захистити людей від ВІЛ, але досі безрезультатно. Можливо, це буде зроблено найближчим часом. Ми живемо зараз і маємо добре знати шляхи передавання цієї інфекції, для того щоб захистити себе.

6. Вправа «Шляхи передавання ВІЛ» (20 хв).

Мета: закріпити і систематизувати отримані знання про шляхи передавання ВІЛ.

Виконання вправи: тренер роздає учасникам анкети. Свої відповіді слід позначити в таблиці (див. таблицю 2).

На заповнення анкети відводиться 5 хв. Після цього тренер просить когось із учасників (за бажанням) прочитати свої відповіді. Після кожного пункту тренер запитує, чи всі погоджуються з таким варіантом відповіді. У разі виникнення суперечностей обговорюються варіанти і, повертаючись до інформаційного повідомлення, визначаються правильні відповіді.

Таблиця 2 Анкета про передавання ВІЛ

      Вірус імунодефіциту людини (ВІЛ) передається через:    Так    НІ

1         Рукостискання

2         Спільне з ВІЛ-інфікованим користування верхнім одягом

3         Обійми

4         Спільне користування фонтанчиком для питної води

5         Спільне користування голками та шприцами для ін'єкцій

6         Чхання та кашель

7         Плавання в басейні

8         Рушники, мило, мочалку

9         Статеві зносини без використання презерватива

10       Домашніх тварин

11       Посуд, їжу

12       Туалети (унітази)

13       Статеві зносини з використанням презерватива

14       Спільне користування голками для проколювання вух

15       Монети та паперові гроші

16       Постільну та натільну білизну

17       Переливання крові

18       Дверні ручки та спортивні знаряддя

19       Поцілунки

20       Комарів та інших комах

21       Годування немовляти груддю ВІЛ-інфікованої матері

22       Народження від ВІЛ-інфікованої матері

 

7. Вправа «Людина, яка ВІЛ+» (15 хв).

Мета: висловити, відчути почуття, труднощі людини-ВІЛ+, зрозуміти, яка підтримка їй потрібна.

Виконання вправи: учасники об'єднуються в три групи, промовляючи слова «дім», «дерево», «дитина». Кожна група робить своє коло і працює над завданням, яке дає тренер, підходячи до кожної групи.

8. Інформаційне повідомлення «Стигматизація. Дискримінація» (5 хв).

Виконання вправи: тренер ознайомлює учасників з поняттями «стигматизація», «дискримінація», вивішує плакати на дошку.

Стигматизація — упереджене негативне ставлення до людини, у зв'язку з наявністю в неї певних небажаних рис або ознак. У сфері ВІЛ/СЩЦ стигма — це стереотип¬на, негативна характеристика людей на основі їхнього ре¬ального чи передбачуваного ВІЛ-статусу.

Дискримінація — це дії, які застосовують щодо людини внаслідок наявної стигми, що призводить до порушення її прав. Це несправедливе ставлення до людини внаслідок того, що вона належить до певної соціальної групи. Соціальна дискримінація може виявлятися на рівні родини, найближчого оточення, суспільства загалом.

9. Вправа «Причини. Форми. Наслідки» (10 хв).

 Мета: сформулювати причини, форми та наслідки  стигматизації, дискримінації.

Виконання вправи: учасники тренінгу об'єднуються в три групи, промовляючи слова «віра», «надія», «любов». Кожна група отримує пачку кольорових спікерів (різного кольору), на них записує причини, форми, наслідки стигматизації та дискримінації. Після виконання спікер від кожної групи прикріплює стікери на плакат, на якому на¬мальовано дерево: коріння—причини, стовбур—форми, крона—наслідки.

10. Вправа «Чи потрібна профілактична програма з ВІЛ/СПІД для батьків у школі» (15 хв).

Мета: вивчити потребу профілактичної програми з ВІЛ/СНЩ для батьків у школі.

Виконання вправи: учасники об'єднуються в 4 групи, промовляючи слова «учні», «батьки», «вчителі», «експерти». Кожна група обговорює питання, презентує свої напрацювання, аркуш із пропозиціями вивішує на видне місце. Експерти дають оцінку почутому, формулюють загальні положення.

11. Вправа «Закінчити речення» (5хв).

 Виконання вправи: кожен учасник має закінчити речення «У мене сьогодні гарний настрій, тому що...»

12. Заключне слово тренера (2хв).

З одного боку, душу людини тримає диявол, а з іншого —янгол. Диявол легко залишає нам усі гріхи й шепоче: «Нічого страшного, ти не винен, інші теж грішать...», або: «Ніхто не дізнається...», або ж: «Нічого поганого в цьому немає». Янгол шепоче: «Поводься гідно...» Диявол шепоче в ліве ухо, янгол—у праве. Недаремно колись вважали, що слід плюнути через ліве плече... Бентежний стан, в якому час від часу перебуває наша душа, означає, що ми на розпутті, вона не знає, чий голос слід слухати, кого чи що наслідувати... Бажаю всім учасникам тільки світлого настрою, охорони янголів, спокійної душі.

 

Пошук
Календар
«  Травень 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архів записів

Департамент освіти і науки Київської обласної державної адміністрації   Міністерство освіти і науки України, молоді та спорту україни   Видавництво педагогічна преса   Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів   Всеукраїнська освітня мережа   Освітній портал «ПедПРЕСА»
Зробити безкоштовний сайт з uCoz