Главная | Регистрация | Вход | RSSСереда, 22.05.2019, 20:55

Горбанівське НВО "Загальноосвітня школа I-II ступенів-ДНЗ"

Меню сайта
Каталог статей
Свято квітів [0]
олімпійський тиждень [0]
День вчителя [0]
Форма входу
Фотоматеріали
[11.09.2015]
Олімпійський тиждень (2)
[21.09.2015]
Акція " Голуб миру" (0)
[28.09.2015]
Тиждень біології (0)
[13.10.2015]
День захисника України (0)
[30.10.2015]
Місячник шкільної бібліотеки (0)
Корисно
Національна дитяча гаряча лінія Національна дитяча гаряча лінія

Системи внутрішніх органів земноводних.

      УРОК № 2

Тема: Системи внутрішніх органів земноводних.

Мета:

Освітня. Розширити знання про будову та процеси життєдіяльності земноводних; вивчити травну, видільну, дихальну, кровоносну, нервову системи та органи чуття ;

Розвиваюча.  Розвивати логічне та критичне мислення;

Виховна. Виховувати любов та бережливе ставлення до природи.

Обладнання: малюнки, схеми, комп’ютерна презентація.

Тип уроку: комбінований урок.

Терміни та поняття: дванадцятипала кишка, жовчна протока, підшлункова залоза, пряма кишка, рото глоткова порожнина, шкірне дихання, великі півкулі, середнє вухо, стремінце.

На   кінець  уроку учень:

характеризує:

  • системи органів земноводних;

називає:

  • будову систем органів земноводних;

пояснює:

  • взаємозв'язки будови і функціонування організму земноводних;
  • процеси життєдіяльності земноводних;

Хід уроку.

1.Організаційна частина.

Поділ класу  на 5 експертних груп за допомогою кольорових фішок.

1. Розминка. Перевірка сенканів  з д/з. .

Земноводні

Наземні, водні

Стрибають, плавають, квакають

Здатні витримувати нетривале заморожування

Амфібії

     2. Актуалізація опорних знань учнів.     

  1. Біологічний диктант

   Вставити пропущені слова.

Земноводні – це жителі…… .

Розвиток їх пов’ язаний з …. .

Личинки земноводних живуть у … .

Личинки дихають … , а дорослі тварини …. .

Земноводні мають … температуру тіла.

Зустрічаються тільки у … водоймах.

Вибрати ті ознаки, які характерні для земноводних.

  1. Стала температура тіла.
  2. Нестала температура тіла.
  3. Живуть у воді й на суші.
  4. Живуть у воді
  5. Живуть на суші.
  6. Тіло вкрите вологою, слизькою шкірою.
  7. Шкіра суха, вкрита роговими  лусками.
  8. Мають шийний хребець.
  9. Мають плавники.
  10. Мають пояси кінцівок.

Відповідь: суші, з водою, у воді, зябрами, легенями, не сталу, прісних водоймах; 2,3,6,8,10.

2.Робота у групах .

          Гра «Хто перший»:

Кожна група за правильну відповідь отримує фішку.( 1 фішка – 1бал).

  1. Найбільш імовірними предками наземних хребетних є….(кистепері риби).
  2. Шийний відділ хребта земноводних складається….(з1 хребця).
  3. Шкіра земноводних……(гладенька, волога, вкрита слизом).
  4. Слиз виконує функцію…..(захисну).
  5. Хребет жаби складається з таких відділів….(шийного,спинного і крижового).
  6. Наявність повік у жаби це пристосування до життя….(на суші).
  7. Скелет голови жаби називається …(череп).
  8. Ловити здобич жабі допомогає……(довгий липкий язик).
  9. Пояс передніх кінцівок складається….(грудина,парні- воронячі, ключиці і лопатки).
  10. Пояс задніх кінцівок складається…(тазові кістки, що зрослися).
  11. Стан у якому жаби знаходяться під час зимівлі називається….(заціпеніння).
  12. Як називаються зовнішні частини органів слуху…(резонатори).

3. Мотивація навчальної діяльності учнів.(слайд 3)

1. Вправа «Мікрофон»

* Чи допомагають очі проковтувати жабі їжу?

*Чи вміють земноводні економити воду, не утворюючи при цьому сечі? (квакша - філомедуза)

*Чи можуть вони дихати без легень?

2. Повідомлення теми уроку.(слайд 1)

Сьогодні на уроці ми з вами дамо відповіді на ці запитання, вивчивши внутрішню будову земноводних.

4. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу.

1. Робота в групах.

Кожна група отримує завдання на картках. У групах працюють над завданнями та готують доповідача.

1 група. Травна система.

1.У чому полягають функції травної системи?                                   

2.Чим живляться земноводні?

3.Як жаби захоплюють їжу?

4.Поясніть функцію очних яблук у процесі травлення.

5.Поясніть схему проходження їжі.

2 група. Видільна система.

1.Що входить до системи виділення? Складіть схему.

2.Назвіть продукти обміну речовин, що виводяться з організму земноводних через органи, що показані на вашій схемі.

3.Поясніть схему.

НИРКИ          СЕЧОВОДИ       КЛОАКА       СЕЧОВИЙ МІХУР

                      НАЗОВНІ

3.група. Дихальна система.

 1.Які функції виконує дихальна система?

2.Як дихають земноводні?

3.Які органи дихання мають личинки й дорослі земноводні?  4. Які органи беруть участь у диханні під час перебування у воді?

5.Вкажіть шляхи, якими повітря потрапляє в легені.

4 група. Кровоносна система.

1.Які функції виконує кровоносна система?

2.Яку будову має серце?

3. Намалюйте схему кровоносної системи жаби.                   

 СЕРЦЕ ДОРОСЛОЇ ЖАБИ                                               

СЕРЦЕ ЛИЧИНКИ ЖАБИ

       
       

4. Скільки кіл кровообігу у земноводних?

5. Де  утворюються еритроцити?                                           

 6. У чому проявляються причини холоднокровності земноводних?

5 група. Нервова система.

1.Які функції виконує нервова система земноводних?

2.Яку будову має нервова система земноводних? Зобразіть схематично.

3.Який відділ головного мозку земноводних найбільш розвинений?

4.Порівняйте будову ЦНС риб і земноводних.Зробіть висновок про ускладнення будови нервової системи земноводних.

6 група. Органи чуття.

1.Вкажіть, які органи чуття має жаба озерна.                     

 ОРГАНИ ЧУТТЯ

 

2.Що захищає очі земноводних від висихання й забруднення?

3.Які пристосування для бачення на відстані у них      з’явилися?

4.Як побудований орган слуху?

5.З яких органів складається орган нюху?

6.Чим представлений орган рівноваги? Де знаходяться органи смаку?

2. Представлення групових робіт.

3. Розповідь учителя. ( Розмноження та розвиток земноводних).

Земноводні - хижаки, які живляться переважно безхребетними тваринами. Деякі види можуть полювати на дрібних риб та їхніх личинок.
     Травна система (слайд 4) земноводних починається ротоглотковою порожниною, яка переходить у стравохід. Сюди відкриваються протоки слинних залоз. Слина слугує лише для зволоження їжі, що полегшує її ковтання. На дні ротоглотки розташований язик. У жаб і ропух він вкритий клейкою речовиною та прикріплений до дна ротоглотки переднім кінцем, тоді як задня його частина вільна. Жаба під час полювання викидає язик із ротової порожнини вперед, до якого приклеюється здобич. При ковтанні їжі очі втягуються, тиснуть на стінки ротоглотки, сприяючи проштовхуванню їжі до стравоходу. Їжа перетравлюється у шлунку та кишечнику, в який відкриваються травні залози: печінка та підшлункова залоза. Кишечник, як і в хрящових риб, відкривається в клоаку.
     Видільна система (слайд 5) земноводних також відкривається в клоаку.   

 Дихальна  система (слайд 6).
 Ми иже згадували, що земноводні у дорослому стані здебільшого дихають за допомогою легенів. Легені - парні комірчасті мішки, які забезпечують дихання атмосферним киснем. Повітря потрапляє в легені за допомогою рухів дна ротоносоглоткової порожнини. Значну роль у процесах дихання відіграє шкіра. Так, у жаб через шкіру може надходити близько половини необхідного кисню, а в далекосхідного тритона та американських безлегеневих саламандр легені взагалі зникають і газообмін відбувається тільки через шкіру та слизову оболонку ротоглоткової порожнини. Шкірне дихання забезпечує тривале перебування земноводних під водою.
     Личинки земноводних дихають зябрами, а у протеїв і сиренів зябра зберігаються протягом усього життя тварини.
     Кровоносна система (слайд 7) личинок земноводних побудована так само, як і в риб: серце двокамерне, одне коло кровообігу. Але в дорослих земноводних серце має вже три камери (два передсердя та шлуночок, є два кола кровообігу). Передсердя, скорочуючись, виштовхують кров до шлуночка. Зі шлуночка кров потрапляє в основні артерії і розноситься по всьому тілу. Частина крові зі шлуночка надходить до легеневих артерій і легенів. Там вона збагачується киснем, і по венах артеріальна кров повертається до лівого передсердя. Це мале коло кровообігу. Решта крові зі шлуночка надходить до всіх інших органів. Там вона віддає кисень і стає венозною. Венозна кров повертається у праве передсердя. Так утворюється велике коло кровообігу. Крім венозної крові, в правий шлуночок по шкірних венах потрапляє й артеріальна кров. Таким чином, у правому передсерді венозна та артеріальна кров змішуються.
     Внутрішня поверхня шлуночка має багато комірчин. Змішана кров (з правого передсердя) та артеріальна (з лівого) окремими порціями заповнює їх на короткий час і вже не змішується. Унаслідок цього найбідніша на кисень кров надходить до легенів, змішана - до різних внутрішніх органів, найбільш насичена киснем - до головного мозку.
     Для дихання атмосферним киснем треба набагато більше дихального пігменту гемоглобіну, ніж для дихання киснем, розчиненим у воді. Тому еритроцити (червоні клітини крові) у земноводних утворюються не лише в селезінці, як у риб, а й у червоному кістковому мозку, який характерний тільки для наземних хребетних тварин.
     Як і риби, земноводні належать до холоднокровних тварин. При зниженні температури активність цих тварин знижується і вони можуть впадати у неактивний стан.
     Нервова система земноводних складається з тих самих відділів, що й у риб. Але в них краще розвинений передній мозок. У ньому, на відміну від риб, розміщені півкулі, які відповідають за складні форми поведінки.
  Органи чуттів земноводних досить різноманітні, оскільки в них є як органи, характерні для мешканців водойм, так і такі, що притаманні наземним тваринам. Так, у земноводних, як і в риб, є бічна лінія. У жаб вона розвинена лише на стадії личинки (пуголовка), а у видів, які постійно мешкають мохом у водоймах (деякі хвостаті земноводні), зберігається протягом усього життя. А ось очі земноводних пристосовані до функціонування на суходолі: вони допомагають тваринам краще орієнтуватися в навколишньому просторі і знаходити об'єкти живлення. Але сприймають вони лише предмети, що рухаються. Від пересихання очі захищені трьома повіками (верхньою, нижньою та миготливою перетинкою). У земноводних розвинений кольоровий зір. Очі у жаби опуклі й розташовані над поверхнею голови. Це дає змогу тварині перебувати у воді й спостерігати за тим, що відбувається поза водним середовищем.
     Органи слуху земноводних здатні сприймати звуки, які поширюються в наземному середовищі. Тому, крім внутрішнього вуха, вони мають ще й середнє. До його складу входить слухова кісточка й барабанна перетинка. Вона відокремлює заповнену повітрям порожнину середнього вуха від довкілля. Звукові коливання через барабанну перетинку і слухову кісточку передаються на внутрішнє вухо. Саме там розташовані чутливі клітини, які сприймають звуки. З внутрішнім вухом пов'язаний і орган рівноваги. Чутливі клітини, які слугують смаковими рецепторами, розташовані в земноводних на язиці та у ротовій порожнині. Чутливі клітини у шкірі земноводних сприймають хімічні речовини, дотик, зміни температури.
     Регенерація добре виражена у хвостатих земноводних (особливо в личинок), у яких можуть відновлюватись хвіст, кінцівки, кишечник, легені, око тощо. А в дорослих жаб, ропух й інших безхвостих земноводних здатність до регенерації виражена слабше.
  Особливості поведінки земноводних.

Як і у риб, поведінка земноводних пов'язана з різноманітними інстинктами (мисливськими, захисними, турботою про нащадків тощо). Але у них досить легко виробляються й умовні рефлекс.

5. Корекція здобутих знань.

1.Користуючись підручником, заповнити сторінку у робочому зошиті ст.. 58.

2. Проблемне запитання:

Чому наявність двох кіл кровообігу і трикамерного серця є прогресивною ознакою будови тварин?

6. Підсумки уроку.

Інтерактивна вправа «Результат».  

На уроці я навчився:

- характеризувати ...

- пояснювати ...                                                          

7. Домашнє завдання. Прочитати параграф 38, підготувати індивідуальні повідомлення або презентації: Хвостаті земноводні, Безхвості земноводні, Земноводні України, Земноводні, занесені до Червоної книги; пізнавальне завдання: знайти поезію про земноводних. Ст. зошита 58 – заповнити.

https://drive.google.com/drive/my-drive      Презентація до уроку

Пошук
Календар
«  Травень 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архів записів

Департамент освіти і науки Київської обласної державної адміністрації   Міністерство освіти і науки України, молоді та спорту україни   Видавництво педагогічна преса   Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів   Всеукраїнська освітня мережа   Освітній портал «ПедПРЕСА»
Зробити безкоштовний сайт з uCoz