Главная | Регистрация | Вход | RSSСереда, 22.05.2019, 20:58

Горбанівське НВО "Загальноосвітня школа I-II ступенів-ДНЗ"

Меню сайта
Каталог статей
Свято квітів [0]
олімпійський тиждень [0]
День вчителя [0]
Форма входу
Фотоматеріали
[11.09.2015]
Олімпійський тиждень (2)
[21.09.2015]
Акція " Голуб миру" (0)
[28.09.2015]
Тиждень біології (0)
[13.10.2015]
День захисника України (0)
[30.10.2015]
Місячник шкільної бібліотеки (0)
Корисно
Національна дитяча гаряча лінія Національна дитяча гаряча лінія

Семінар-тренінг для вчителів

ФОРМИ ТА МЕТОДИ ІНТЕРАКТИВНОГО НАВЧАННЯ

В останні роки найбільш вживаними педагогічними термінами стали «особистісно орієнтоване навчання», «нетрадиційні форми науково-методичної роботи», «інтерактивні технології». Крім того, слід зауважити, що більшість нетрадиційних форм науково-методичної роботи тісно пов'язані з використанням інтерактивних методик.
Вступ
Тема вашого заняття — «Впровадження форм і методів інтерактивного навчання в навчально-виховний процес».
Звісно, дорослі, як і діти, ефективно вчаться, коли мають мотивацію.
Підвищити мотивацію до навчання можна лише тоді, коли посилатися на справжні потреби тих, хто навчається, і створити умови для їх забезпечення.
Дуже важливо, щоб усі учасники навчального процесу сприйняли мету заняття як власну, а цього можна досягти, за інтерактивними методиками, лише спільним визначенням мети.
Саме тому пропонуємо вправу «Очікування».
«Очікування» (визначення мети семінару)
Мета: допомогти учасникам семінару усвідомити власні очікування від заняття, скоригувати план роботи відповідно до очікувань.
Тренер пропонує кожному учасникові заняття:
•написати на картках-корабликах із клейкими аркушами кількома словами свої очікування від заняття;
• по черзі приклеїти їх на плакаті із заздалегідь намальованою річкою на березі Надій, коментуючи при цьому.
Тренер. Як ми почули, наші цілі в основному збігаються. Бо ми, організатори цього семінару, поcтавили мету — через зміст теоретичного матеріалу і форми роботи ознайомити всіх учасників із:
• поняттям «інтерактивне навчання»;
• основними принципами інтерактивного навчання;
• вимогами до учасників і організаторів інтерактивного навчання;
• основними формами та методами інтерактивного навчання та методикою їх упровадження, використання;
• також спільно працюватимемо над формуванням навичок співпраці, спілкування, обговорення, спільного вирішення проблеми, участі у спільному виробленні рішень.
Метод «Криголам» Вправа «Самопрезентація»
Тренер. Успішність будь-якого навчального заняття, подальше психоемоційне самопочуття кожного з учасників навчального процесу, як і успішність нашої роботи, залежить від того, як нас зустрінуть (з усмішкою чи грубо), від атмосфери в аудиторії. Тому організатор навчання повинен докласти максимум зусиль,щоб створити теплу, приязну атмосферу в класі. Для цього використовується метод «Криголам». Є різні способи «ламання криги». Ми ж вам пропонуємо вправу «Самопрезентація».
Мета: познайомити учасників один з одним, створити умови для ефективної праці.
Учасникам пропонується назвати своє ім 'я і квітку, з якою вони асоціюють себе.
Починаю із себе: «Я Ніна — нарцис».
Як бачимо, у цій залі зібралися різноманітні за кольором, формою, запахом квіти. За правильного підходу їх можна об'єднати у чудовий букет. Але щоб досягти гармонії у цій композиції, треба виробити правила співпраці, взаємодопомоги, якими керуватимуться учасники семінару, працюючи в групах.
Мета: прийняти правила для продуктивної роботи групи під час семінару, створити нормальний психологічний клімат.
Тренер пропонує назвати правила, які, на думку учасників, потрібні під час роботи семінару.
Усі пропозиції записуються на ватмані (без номерів).
Орієнтовані правила можуть бути такими:
• дотримуватися регламенту;
• слухати і чути (один говорить — усі слухають);
• бути доброзичливими;
• бути активними;
•    говорити тільки за темою і від свого імені;
• не критикувати: кожний має право на власну думку;
• говорити коротко;
• говорити по черзі.
Чи всі погоджуєтеся з такими правилами? Прохання виконувати їх.
Метод «Мозкової  атаки»
Звичайно, будь-який матеріал краще сприймається, коли є опора на досвід, знання тих, хто навчається. Тому нам треба з'ясувати, що вам відомо про інтерактивне навчання. Для цього застосовуємо метод інтерактивного навчання під назвою «Мозкова атака».
Інструкція:
•                      записати на листочках 3 слова, з якими у вас асоціюється поняття «інтерактивне навчання»;
•                      групою вибрати слова, як збіглися;
•                      керівник групи презентує знання групи щодо інтерактивного навчання;
•                       асистент записує на плакаті.
Отже, ми виробили узагальнений погляд на інтерактивне навчання.
Скажіть мені, і я забуду. Покажіть, і я запам'ятаю. Дайте можливість обговорити, і я зрозумію. Дайте можливість навчити іншого, і я досягну досконалості.               Конфуцій

Теоретичний блок Міні-лекція: «Інтерактивне навчання»
А тепер розгляньмо, як трактують поняття «інтерактивне навчання» в науковій літературі.
Педагогічні новації пов'язані сьогодні із застосуванням інтерактивних методів у навчальній та виховній діяльності.
Слово «інтерактив» прийшло до нас із англійської від слова «іпіегасі», де «ішег»'-- взаємний і «асі» — діяти. Таким чином, інтерактивний — це здатний до взаємодії, діалогу. Інтерактивне навчання — це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету — створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.
Суть інтерактивного навчання у тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де учень і вчитель є рівноправними суб'єктами процесу, розуміють, що вони роблять, рефлексують з приводу того, що вони знають, вміють і здійснюють. Організація такого навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі формування навичок і вмінь, вироблення цінностей, створення атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу.
Інтерактивна взаємодія унеможливлює домінування одного учасника навчального процесу над іншими й однієї думки над іншою. Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення.
Структурна побудова заняття на основі інтерактивних методик змінює саму суть навчального процесу, зводячи його до спілкування, де учитель і учень працюють для того, щоб навчатися, ділитися своїми знаннями, досягненнями життєвого досвіду. У перспективному баченні інтерактивного навчання важливим є не те, як багато діти знають, а те.як вони дізналися і що робитимуть зі своїми знаннями.
Детальніше про інтерактивне навчання ви довідаєтеся з наступного етапу роботи. Але ви вже втомилися, тому пропонується
Релаксаційна вправа Методика «Мозаїка»
«Скажіть мені, і я забуду. Покажіть, і я запам'ятаю. Дайте можливість обговорити, і я зрозумію. Дайте можливість навчити іншого, і я досягну досконалості». Цими словами Конфуція ми керувалися під час організації наступного етапу роботи.
Вашій увазі пропонується методика організації роботи в групах «Мозаїка».
Інструкція:
• ви отримуєте картки чотирьох кольорів із цифрами (1, 2, 3,4);
•пропонуємо об'єднатися в групи за цифрою, що є на картці і на столі;
• кожна група отримує дидак¬тичний матеріал, в якому є інформація з різних аспектів, що стосуються інтерактивного навчанйя;
• слід опрацювати інформацію так, щоб можна було навчити інших (групам дається на опрацювання стаття «Використання інтерактивних форм навчання» (газета «Завуч» № 35, 2002. грудень
•  на роботу відводиться 5 хв. Після опрацювання інформації:
• треба повернутися в свої групи;
• провести взаємонавчання за номерами від 1 до 4 (на роботу дається по 3 хв кожному).
Кожна група по черзі пре¬зентує свої знання, відповідаючи на запитання ч аркушів, що ktжать на столі (на презентацію по 2 хв):
Запитання для груп:
1.Розповісти про основні принципи інтерактивного навчання, вимоги до його організатора та учасника.
2.Розповісти про технологію організації групової навчальної діяльності.
3.           Розповісти прю методику підготовки та проведення ділової гри.
4.                      Коротко викласти суть інших форм та методів інтерактивного навчання.
Таку форму роботи можете використати на своїх уроках, коли треба опрацювати великий текст.
Як вважаєте, які плюси та мінуси цієї форми групової роботи інтерактивного навчання?
Метод «Порожнє крісло»
З проведеної роботи й теоретичного матеріалу ви отримали знання про інтерактивне навчання. Щоб з'ясувати ваше ставлення до цих методик, пропонуємо такий вид роботи, як «Порожнє крісло».
Інструкція:
1.                         На стільцях лежать аркуші паперу, на яких записано різні думки щодо однієї проблеми -інтерактивного навчання:
а)                         майбутнє освіти за інтерактивними формами і методами навчання;
б)                  майбутнє освіти за розумним поєднанням традиційних та інтерактивних форм навчання.
2.                      Вам треба вибрати думку, яка відповідає вашим поглядам.
3.                  Станьте біля обраних вами карток.
4.                 У крісла сідають представники кожної групи.
5.                Починають дискусію, аргументуючи.
6.              У порожнє крісло може сісти кожен (1 раз по 1 хв), хто хоче підтримати свого представника.
7.           Право голосу мають лише ті, хто сидить у кріслі.
Цей метод можете використати, коли хочете залучити учнів до дискусії, обміну поглядами, до пошуку відповіді на чітко поставлене запитання.
Наш семінар підходить до завершення. Тому хочемо з'ясувати, чи справдилися очікування кожного учасника семінару.
Підсумки заняття
Вправа «Очікування»
Мета: визначити, наскільки  справдилися очікування кожного учасника семінару.
•  учасникам пропонується на стікерах записати, наскільки виправдались їхні очікування;
•   і стікери прикріпити на плакаті на березі Виправданих Надій, при цьому озвучуючи.
Заключне слово
Шановні колеги! Не претендуючи на повне вирішення поставленої на семінарі проблеми, ми сьогодні намагалися через зміст теоретичного матеріалу та форми роботи ознайомити вас із основними формами та методами інтерактивного навчання.
Кожна людина має свій стиль роботи, так само вчителі. Є педагоги, які досконало знають свій предмет, уміють його пояснити, оперують термінами і цифрами, їх цікаво слухати, але вони не працюють на розвиток класу, вони, як експерти, тільки передають інформацію. Це вчителі-експерти.
Є вчителі, які використовують блискучі ефекти, яскраві вправи,
їх цікаво слухати, приємно спостерігати за їхньою роботою, але такий учитель працює на себе, він демонструє свої знання і вміння і знову ж не дбає про розвиток групи. Це вчителі-зірки.
А є такі, котрі не тільки вміють передати нові знання і навички класу, а й допомагають учням самостійно зробити висновки та узагальнення, спираючись на їхній досвід. Це вчителі-фасилітатори.
А справжній сучасний творчий учитель повинен поєднувати у собі риси експерта, зірки і фасилітатора.
Звичайно, для цього треба багато працювати над собою, праг¬нути до творчості. Це складно.
Інтерактивні технології потребують певної зміни всього життя класу, а також багато часу для підготовки як учнів, так і педагога. Починайте з поступового використання цих технологій, якщо ви або учні з ними не знайомі, адже до них треба звикнути. Можна навіть скласти план послідовного їх упровадження. Краще старанно підготувати кілька .занять у навчальному році, ніж часто проводити нашвидкуруч організовані «ігри».
Використання інтерактивних технологій - - не самоціль. Це лише засіб для досягнення такої атмосфери в класі, яка найліпше сприяє співробітництву, порозумінню й доброзичливості, дає можливість реалізувати особистісно орієнтоване навчання.

Пошук
Календар
«  Травень 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архів записів

Департамент освіти і науки Київської обласної державної адміністрації   Міністерство освіти і науки України, молоді та спорту україни   Видавництво педагогічна преса   Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів   Всеукраїнська освітня мережа   Освітній портал «ПедПРЕСА»
Зробити безкоштовний сайт з uCoz