Главная | Регистрация | Вход | RSSСереда, 22.05.2019, 20:58

Горбанівське НВО "Загальноосвітня школа I-II ступенів-ДНЗ"

Меню сайта
Каталог статей
Свято квітів [0]
олімпійський тиждень [0]
День вчителя [0]
Форма входу
Фотоматеріали
[11.09.2015]
Олімпійський тиждень (2)
[21.09.2015]
Акція " Голуб миру" (0)
[28.09.2015]
Тиждень біології (0)
[13.10.2015]
День захисника України (0)
[30.10.2015]
Місячник шкільної бібліотеки (0)
Корисно
Національна дитяча гаряча лінія Національна дитяча гаряча лінія

Біологія 9 клас Склад і властивості крові

Тема уроку: Склад і функції крові.

Мета уроку

Навчальна: сформувати в учнів загальне уявлення про внутрішнє середовище організму, його склад у відносній постійності; визначити основні функції крові; формувати компетентісне ставлення учнів до проблеми здоров'я та здорового способу життя, розглянути склад крові: плазму й формені елементи.

Розвивальна: показати взаємозв'язок між будовою та функціями формених елементів крові; продовжити засвоєння методики «ажурної пилки»;розвивати увагу,  спостережливість, пам’ять,  уміння порівнювати біологічні об’єкти та робити висновки та узагальнення, формувати вміння виділяти головне, порівнювати , робити висновки ; розвивати логічне мислення

Виховна: Виховувати бережливе ставлення до власного організму , уміння організовувати свій робочий процес, повагу до оточуючих ,формувати здоров язберігаючі компетенції, удосконалення навичок самостійності,

Обладнання: підручник, таблиці «Склад крові», мультимедійна дошка, комп'ютер, зошит із надрукованою основою.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Основні поняття та терміни:  кров,  плазма крові ,формені елементи крові.

Очікування

Учень:
називає:
- склад і функції крові;
розпізнає:
- клітини крові на малюнках;
характеризує:
- плазму крові;

будову і функції еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів;

ХІД УРОКУ

Девіз уроку : « Прагніть здобути нові знання,

Це полегшить ваше життя!»

І. Організаційний момент

Добрий день, діти! Придивіться один до одного. Які ви всі різні! Кожен із вас відрізняється зростом, рисами обличчя, кольором шкіри, очей. Та є між вами ще одна відмінність – це настрій.

Перш ніж розпочати урок, з”ясуємо, з яким настроєм ви прийшли на сьогоднішнє заняття.

У кожного з вас на робочому столі знаходяться картки , на яких зображено контури людського обличчя. Домалюйте, будь-ласка, контур рота, який відповідає теперішньому вашому настрою:

Хороший настрій

Нормальний настрій

Поганий настрій

А тепер покажіть ці обличчя мені . Як бачимо, хоча ви і знаходитеся в однакових умовах, але кожен з вас має різний настрій. Тож давайте посміхнемось один одному, змінимо свій настрій на хороший.

Подивіться на мене й один на одного, посміхніться. Адже нічого так не привертає уваги один до одного, навіть у дуже серйозних справах, як усмішка. А на нас сьогодні дійсно очікує дуже багато роботи Прослухавши вірш, я думаю, ви легко дасте відповідь на запитання: про яку складову внутрішнього середовища організму  сьогодні піде мова?

Дуже складна є рідина,

по судинах рухається вона,

В ритуалах використовували її,

Вважали ,що не горить вона в вогні.

Нею на бої благословляли,

І тіло людини нею окропляли,

Вона – є джерело життя

Й без неї не можливе майбуття.

То що ж за рідина така?

Як називається вона?

Ти відповідь скоріше дай,

Оцінку гарну заробляй!

 

  • Як ви вважаєте, що таке кров, що ви про неї знаєте?
  • Чи в усіх тварин є кров? Яка вона на колір?
  • Чи може людина жити без крові? Чому?
  • Які ви знаєте обряди різних народів, пов'язані з кров'ю, приказки?

Відповіді  учнів. Слова «кров», «кровний», «кривавий» дуже співзвучні та близькоспоріднені, ми їх чуємо з дитинства. Поняття «життя», «смерть», «здоров'я», «війна» - різні за звучанням, але теж пов'язані з кров'ю.

«Кров людська не водиця, і проливати її не годиться» - глибоке розуміння миролюбності нашого українського народу.І сьогодні, коли на сході України тисячі наших земляків захищають незалежність і кордони нашої держави, як актуально звучить це прислів’я.

ІІ .Актуалізація опорних знань.

Біологічний диктант.
1.Внутрішнє середовище організму утворюють кров,лімфа і суглобова рідина.(-)
2.Склад та властивості внутрішнього середовища постійні. (+)
4.Основна роль у підтриманні гомеостазу належить крові.(+)
5.Кров перерозподіляє тепло між органами.(+)
6.Об’єм крові у дорослої людини становить 6-7 л.(-)
7.До складу крові входять формені та неформені елементи.(-)
8.Транспортна функція крові полягає в перенесенні їжі до всіх органів.(-)
9.Видільна функція полягає в перенесенні кінцевих продуктів обміну речовин від усіх тканин до органів виділення.(+)
10.Прозора рідина, що рухається по судинах кровоносної системи називається лімфа.(-)
11.Мїжклітинна рідина омиває всі клітини організму.(+)
12.На шкірі при незначних пораненнях виступають світлі краплини плазми. (+)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово учителя           Чи знаєте ви, що... (історична довідка)

За кров’ю визнавалася могутня й виключна сила: кров’ю скріплялися священні клятви,шлюби, жерці примушували дерев’яних ідолів «плакати кров’ю», давні греки приносили кров у жертву своїм богам. Деякі філософи Давньої Греції вважали кров і душу одним і тим самим. Давньогрецький лікар Гіппократ призначав душевно хворим кров здорових людей. Він вважав, що у крові здорових людей міститься здорова душа.

В крові австралійці та багато інших примітивних племен убачають збільшення  власної сили, обмазуючи тіло кров’ю ,вони сподівалися помножити та зміцнити життєві сили. Римські імператори приймали ванни з кров'ю молодих тварин, щоби повернути собі молодість. В Україні навесні хворим робили кровопускання, щоб омолодити організм.

Про  здорову  сильну людину кажуть  «кров  з  молоком»,  про  аристократа можна сказати, що в нього  «голуба кров».  До  крові відносяться так , ніби вона визначає характер  людини, звідси і вирази « шляхетна кров» и «дурна кров ». Про  потомків  однієї людини кажуть , що в них у жилах тече  «одна кров », и ми  кажемо про «кровних родичів ».

Дійсно, кров – найдивовижніша тканина нашого організму. Рухливість крові – найважливіша умова життя організму. Як не можна уявити собі державу без транспортних ліній зв’язку, так не можна зрозуміти існування людини або тварини без руху крові судинами, коли в усі органи й тканини розносяться кисень, вода, білки та інші речовини.

З розвитком науки людський розум все глибше проникає в таємниці крові. Минав час, багато вчених намагалося проникнути в таємниці цієї дивовижної рідини. Сьогодні науковці детально вивчили склад крові та її функції, ми ж намагатимемося почерпнути цих знань на нашому уроці.

Проблема. То яку ж будову має кров, що їй надають такої містичної сили й значення?Чому кров людини має червоний колір? (запис теми уроку, формулювання мети)

Тема, яку ми розглянемо сьогодні на уроці «Функції і склад крові».

Учитель. Чи дійсно такі важливі знання про кров? Може, не потрібно глибше вивчати цей матеріал, адже багато що нам вже відоме? Де ж ви зможете застосувати свої знання на тему «Кров»?

Відповіді учнів.

Отже, після закінчення сьогоднішнього уроку ви зможете:

називати   - склад і функції крові;
розпізнавати: - клітини крові на малюнках;
характеризувати:- плазму крові;будову і функції еритроцитів, лейкоцитів і       тромбоцитів;
Нам допоможуть в цьому підручник «Біологія людини»та  ваша активна робота, яку ви самі оціните в кінці уроку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Учитель. Пропоную побудувати роботу над темою за таким планом:

- Склад  крові;
- Функції плазми та формених елементів;
-  Функції  крові
Учитель. Приступимо до виконанню нашого плану діяльності. Сьогодні на уроці, вивчаючи зміст параграфа  за підручником, пропоную попрацювати вам у групах за методом «ажурної пилки».Клас ділиться на групи

І група –« Кров »

ІІ група – « Плазма »

ІІІ група – « Форменні елементи »

Яка  група бажає працювати над п. 1 «Які функції крові?» та п. 2 «Який склад крові?» п.3 «Функції плазми та формених елементів»?

Кожна  група отримує завдання опрацювати інформацію й оволодіти нею на рівні, достатньому для обміну з іншими.Ознайомившись із новим матеріалом, діти обмінюються знаннями за запитаннями.

       Учитель. Вам зрозумілий матеріал, з яким ви ознайомились? Чи є запитання, які необхідно обговорити разом?

Склад крові

Функції плазми та форменних елементів

Формені елементи крові

Елементи

Еритроцити

Лейкоцити

Тромбоцити

Функція

Переносники 02 і С02

Захисна

Зсідання крові, віднов­лення судин

Форма

Двоввігнутий диск

Округла

Неправильна

Будова

Відсутнє ядро, містить­ся гемоглобін (білок глобін і залізовмісна сполука гем)

Міститься ядро, мо­жуть бути гранули

Є фрагментами вели­ких клітин кісткового мозку, без'ядерні

Кількість в 1 мл

 5 млн

6 — 8 тис.

 250 тис.

Тривалість життя

 4 міс.

різна: від 1 доби до десятків років

5 — 8 днів

Джерело

Червоний кістковий мозок

Селезінка, лімфо­вузли, кістковий мозок

Червоний кістковий мозок

Особливості

Місце зберігання - се­лезінка, місце руй­нування - печінка і селезінка

Активний рух, по­діл на декілька ти­пів

Склеюються між со­бою, виділяють речо­вини,  які утворюють тромб

ров. Функції крові

Кров – рідка сполучна тканина, що циркулює в судинній системі. Вона виконує різноманітні функції. Які саме? (відповідають діти): дихальну, видільну, захисну, живильну, терморегуляційну, регулювальну, гомеостатичну.Обговорення опрацьованого матеріалу, доповнення вчителя

Учитель. Користуючись підручником і знаннями, які ви отримали, обмінюючись інформацією, давайте пригадаємо:

Які терміни ви виділили в тексті параграфа? (плазма крові, еритроцити, лейкоцити, тромбоцити, фізіологічний розчин.)

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Учитель. Ви самостійно виконаєте завдання, потім обміняєтесь роботами та перевірите відповіді один одного, які ми обговоримо разом.Кожна правильна відповідь принесе вам один бал. Запитання в кожного на столі, у лекції-парадоксі знайдіть помилку та виправте прямо в тексті, а решту запитань виконайте за тестовою формою.

Лекція-парадокс

Інформаційне поле для роботи в групах

І група

Еритроцити — це спеціалізовані без'ядерні клітини крові, що містять гемоглобін. Гемоглобін складається з білка (глобіну) та сполуки, що містить залізо (гема). Основна функція еритроцитів — дихальна, завдяки здатності гемоглобіну утворювати нестійкі сполуки з киснем і вуглекислим газом.

Еритроцити являють собою маленькі клітини, що мають переважно форму двоввігнутого диска. Така форма збільшує площу поверхні еритроци­та, що полегшує транспорт речовин. Окрім того, це забезпечує проходження  еритроцита через дуже вузький просвіт капіляра. В 1 мма крові може перебувати  близько 5 мли. еритроцитів.

У людини, маса тіла якої становить 60 кг, загальне число еритроци­тів дорівнює 25 трильйонам. Якщо всі еритроцити однієї людини покласти один на одного, то вийде «стовпчик» висотою понад 60 км.

Тривалість життя еритроцитів не перевищує 120 діб. Вони утворюються  в червоному кістковому мозку, а руйнуються в селезінці та печінці. При руйнуванні еритроцитів з гемоглобіну утворюється білірубін, що є одним зі складників жовчі.

Лейкоцити               ІІ група

Лейкоцити, або білі кров'яні тільця, відрізняються від еритроцитів наявністю ядра й здатністю до активного руху за допомогою псевдоніжок, унаслідок чого вони можуть виходити з кров'яного русла й рухатися по тканинах­ організму. Лейкоцити бувають різними за розміром, формою ядер, властивостями  цитоплазми та функціями.

За будовою лейкоцити поділяють на дві великі групи: зернисті, або гранулоцити, і незернисті, або агранулоцити.

Гранулоцити - нейтрофіли, еозинофіли та базофіли  - мають у цитоплазмі  велику кількість гранул, що забарвлюються різними барвниками. У гранулах містяться ферменти, необхідні для здійснення внутрішньоклітинного перетравлювання чужорідних речовин. Ядра всіх гранулоцитів розділені на 2—5 частин, з'єднаних між собою нитками. Тому їх іще називають сегментоядерними лейкоцитами. Свою назву клітини зернистого ряду одержали від барвника, що здатний їх забарвлювати: еозинофіли сприймають кислу фарбу (еозин) базофіли —лужну (гематоксилін), а нейтрофіли - і ту, й іншу.

До агранулоцитів належать лімфоцити й моноцити. Лімфоцити, найменші з-поміж лейкоцитів, мають велике округле ядро, оточене вузьким обідком цитоплазми. Найбільші агранулоцити - моноцити - мають ядро у формі бобу або овалу.

Лімфоцити поділяють на два класи — В-лімфоцити й Т-лімфоцити. В-лімфоцити утворюються в червоному кістковому мозку, потім з них формуються клітини, що виробляють антитіла,

Т-лімфоцити дозрівають у тимусі — вилочковій залозі. Вони беруть участь у розвитку й збереженні імунітету

Тромбоцити

ІІІ група

Тромбоцити, або кров'яні пластинки, — це безбарвні, без'ядерні, сферичні або овальні тільця діаметром 2—3 мкм, що в 3 рази менше від діаметра еритроцитів. В 1 мм3 крові людини міститься 180-320 тис. тромбоцитів, але тривалість їхнього життя 5—8 днів.

Тромбоцити утворюються в червоному кістковому мозку, значна частина тромбоцитів зберігається в селезінці, печінці, легенях, але, коли виникає потреба, вони швидко надходять у кров.

Тестова перевірка знань на тему « Функції та склад крові».

1) Знайдіть відповідності ( відповідає один учень):

1) еритроцити; 2) лейкоцити; 3) тромбоцити; 4) плазма крові

5) фагоцити 6) сироватка крові                                             

а) плазма, позбавлена фібриногену;

б) безбарвні клітини з ядром;

в) рідка міжклітинна речовина;

г) клітини, які захоплюють та поглинають чужорідні частинки;

д) невеликі без’ядерні клітини червоного кольору;

е) позбавлені ядер кров ‘яні пластинки.

2) Виправити помилки (відповідає один учень):

  • Процес поглинання чужорідних частинок називається піноцитозом.
  • Кров транспортує більшість речовин у складі рідкої міжклітинної речовини – сироватки крові.
  • Лейкоцити – невеликі без’ ядерні клітини червоного кольору.
  • Зрілий еритроцит людини має форму двоопуклого диску діаметром 5-6 мкм.
  • Нестача водню може спричинити кисневе голодування клітин, що загрожує їх загибеллю.
  • 3)Закінчити речення (відповідає один учень):
  • Кров транспортує більшість речовин у складі рідкої міжклітинної речовини…
  • Плазму, позбавлену фібриногену, називають…
  • Кисень і вуглекислий газ транспортується за допомогою …
  • Клітини. Що як амеба утворюють псевдоподії й захоплюють та поглинають чужорідні частинки, називають…
  • Клітина еритроциту заповнена білком…

. Підсумок уроку . Рефлексія

Діти, чи вам цікаво було на уроці? А що вам запам'яталося більше за все? Чи досягли ми мети? Які знання ви отримали, що вам зможуть згодитись у подальшому житті?
Інтерактивна вправа «Результат»
Діти по черзі висловлюють свої думки з приводу уроку, що сподобалось, що не сподобалось, де вони можуть використати ці знання у житті

Домашнє завдання.

- опрацювати § 16, 17 підручника, опорні схеми в зошиті;

- пригадати правила роботи з мікроскопом (для наступної лабораторної роботи);

- опрацювати терміни теми.

Розв'язати задачі:

1.     Обчисліть кількість крові у вашому організмі, якщо відомо, що вона становить третину маси тіла людини.

2.     У 100 г крові людини міститься в середньому 16,7 г гемоглобіну. Визначте його кількість у вашій крові.

Література

О.В.Талгіна  Розробки уроків, Посібник для вчителя - Х.,Ранок, 2010

Страшко С.В., Горяна Л.Г., Білик В.Г., Гнатенко С.А. Підручник , Грамота 2010р

 

Пошук
Календар
«  Травень 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архів записів

Департамент освіти і науки Київської обласної державної адміністрації   Міністерство освіти і науки України, молоді та спорту україни   Видавництво педагогічна преса   Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів   Всеукраїнська освітня мережа   Освітній портал «ПедПРЕСА»
Зробити безкоштовний сайт з uCoz