Главная | Регистрация | Вход | RSSСереда, 12.12.2018, 18:25

Горбанівське НВО "Загальноосвітня школа I-II ступенів-ДНЗ"

Меню сайта
Каталог статей
Свято квітів [0]
олімпійський тиждень [0]
День вчителя [0]
Форма входу
Фотоматеріали
[11.09.2015]
Олімпійський тиждень (0)
[21.09.2015]
Акція " Голуб миру" (0)
[28.09.2015]
Тиждень біології (0)
[13.10.2015]
День захисника України (0)
[30.10.2015]
Місячник шкільної бібліотеки (0)
Корисно
Національна дитяча гаряча лінія Національна дитяча гаряча лінія

Урок 3 Зсідання крові. Групи крові та переливання крові.

Тема Зсідання крові. Групи крові та переливання крові.
Мета уроку: продовжити формувати в учнів уявлення про формені еле¬менти крові, показати взаємозв’я¬зок будови і функцій тромбоци¬тів, розкрити життєво важливу роль механізму згортання крові; сформувати уявлення про групи крові, резус фактор та їх значення для переливання крові; формувати вміння працювати в групах; удосконалювати вміння творчо розв’язувати поставлені завдання;
Розвивальна: розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; формувати вміння творчо розв’язувати поставлені завдання; розвивати компетентності саморозвитку і самоосвіти, продуктивної творчої діяльності;
Виховна: виховувати відповідальність, старанність, повагу до своєї навчальної праці та здобутків товаришів, формувати активну життєву позицію,здійснювати валеологічне виховання
Обладнання: таблиця «Групи крові та їх сумісність», схеми, роздатковий матеріал, мультимедійний проектор , презентація «Групи крові та переливання крові».
Базові поняття і терміни: тромбоцити, згортання крові, фіб¬риноген, фібрин, тромб, групи крові, антигени (аглютиногени), антитіла (аглютиніни), переливання крові, донор, реципієнт, резус-фактор, гемолітична хвороба.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Учень/учениця:
називає
- склад і функції крові;
характеризує:
- зсідання крові як захисну реакцію організму;
- групи крові системи АВО, резус-фактор;
Хід уроку
Девіз уроку : « Прагніть здобути нові знання,
Це полегшить ваше життя!»
І.Організаційний момент
Добрий день, діти! Подивіться на мене й один на одного, посміхніться. Адже нічого так не привертає уваги один до одного, навіть у дуже серйозних справах, як усмішка. А на нас сьогодні дійсно очікує дуже багато роботи .
ІІ.Актуалізація опорних знань учнів
1.Вправа «Знайди суму»
Завдання: запишіть лише номери правильних відповідей, знайдіть їх суму.
1.    Із крові в тканинну рідину поступає кисень, вода, поживні речовини.
2.    Транспортуючи гормони, кров виконує видільну функцію.
3.    Кров належить до сполучної тканини.
4.    Кров складається з плазми і формених елементів.
5.    У плазмі крові переважає суха речовина.
6.    Кров бере участь у захисті організму від вірусів і мікроорганізмів.
7.    Еритроцити, лейкоцити та тромбоцити входять до складу плазми.
8.    До кровотворних органів відносяться серце та легені.
 9.  Плазма крові містить 90 % води.
Вірна відповідь:
1+3+4+6 + 9 = 23
2 завдання: працюють усі учні, піднімаючи необхідні картки, як відповіді на запитання.
-    Які функції виконує кров?
-    Форма еритроцитів?
-    Де утворюються еритроцити?
-    Скільки живуть?
-    Де руйнуються?
3. Вправа «Бліц-опитування» ( учням пропонуємо невелику кількість проблемних запитань, на які учні повинні досить швидко знайти правильні відповіді).
• Чому кількість еритроцитів у крові людини збільшується при підйомі на висоту? (При зниженому атмосферному тиску на висоті в  повітрі менше кисню й організм відповідає посиленим утворенням еритроцитів).
• Чому кількість еритроцитів у крові людини зростає під час виконання м’язової роботи та емоцій¬ного збудження? (Під час м’язової ро¬боти та емоційного збудження від¬бувається вихід крові з депо, що не пов'язано зі збільшенням за¬гального числа еритроцитів в організмі людини).
• Чому кількість еритроцитів у крові людини збільшується в результаті великої втрати води організ¬мом? (При втраті організмом води відбуваєть¬ся короткочасне згущення крові й той самий об’єм містить більше еритроцитів, ніж раніше).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
       З розвитком науки людський розум все глибше пірнає в таємниці крові. Упірнемо ж і ми з вами в її таємниці і познайомимось ближче з ЇЇ Величністю Кров ̓ю.
 В індусів є оповідання про слона та чотирьох сліпих, кожен з яких бажав дізнатися, як виглядає слон. Але один чоловік мацав лише хобот, другий – ногу, третій намагався охопити величезний живіт слона,  а четвертий тримав його за хвіст. Звичайно кожен уявив слона по своєму. Той, хто тримався за хобот, порівнював тварину з канатом. Другий твердив, що слон – це колона. Третій вважав, що слон схожий на бочку. Четвертий же був переконаний, що він подібний на змію.
               Щоб не опинитися в ролі сліпих, нам потрібно вивчити матеріал уроку й ми дізнаємося чи однакова кров у різних людей.
Отже  план нашого уроку
1.Групи крові
2.Переливання крові
2.Зсідання крові
VІ. Повідомлення учням теми, мети і завдань уроку     
    З давніх - давен люди вважали кров носієм життя, про переливання крові згадується в пам'ятках давнього Єгипту і Греції. У  ХVІІ ст. Папа Римський Інокентій  VІІІ, який мав похилий вік, вирішив омолодитися.  Для цього йому  перелили кров трьох юнаків.  Але, на жаль, він помер.  Як ви гадаєте, чому?
Метод «Мікрофон»
( в уявний мікрофон учні висловлюють свої думки стосовно озвученої вчителем інформації ).
                  У минулому переливання крові часто призводило до смерті хворого, поки не стало відомо , що кров однієї людини не завжди сумісна з кров ̓ ю іншої.  Саме про правила переливання крові, визначення груп крові, про резус-фактор і піде сьогодні мова на уроці.
V. Вивчення нового матеріалу
1.Групи крові
Прийом «Дивуй»
( випереджальне завдання )
1.     Внесок  К. Ландштейнера.
У 1901 році,  коли К. Ландштейнер опублікував результати своїх досліджень, було започатковано відкриття  систем груп крові. Сьогодні їх відомо вже понад  тридцяти: система АВ0,  резус-система, системи  Даффі, Льюїс, Лютеран,Келл, Кідд та ін.
Робота в группах(з  таблицями )
( по мірі вивчення нового матеріалу, що розміщений на стор.90-92 підручника, учні в групах складають таблицю « Визначення груп крові людини»,  « Правила переливання крові із урахуванням групи крові», «Правила переливання крові з урахуванням резус-фактора», знайомляться з поняттями  “аглютинація”,  “резус-фактор ( Rh)” та “резус-конфлікт”, роблять записи в зошит).
Презентація роботи І групи
К.Ландштейнер, вивчаючи еритроцити, виявив в них білки – аглютиногени ( що позначаються літерами А і В ), а в плазмі крові – аглютиніни ( іменовані літерами £ і β )
Залежно від наявності чи відсутності в крові конкретної людини аглютиногенів та аглютинінів розрізняють 4 групи крові. Ця система одержала назву АВО, тому що в ній групи крові позначаються цифрами й буквами аглютиногенів, що містяться в еритроцитах певної групи.
Визначення груп крові людини

Група крові

Аглютиногени

 ( антигени )  на мембрані еритроцитів

Аглютиніни(антитіла)

в плазмі

 

І(О)

відсутні

α β

ІІ(А)

А

β

ІІІ (В)

В

α

ІV(АВ)

АВ

відсут


2.Переливання крові
Презентація роботи ІІ групи
         У ситуаціях, коли людина втрачає багато крові, її кількість відновлюється за рахунок донорської. Уже давно лікарі намагалися в такий спосіб допомогти своїм пацієнтам, але результати щоразу були непередбачувані: іноді переливання рятувало людині життя, а іноді призводило до смерті.
Питання до учнів
-Як ви вважаєте, із чим це могло бути пов'язане?
Прийом «Дивуй»
( випереджальне завдання )
1.     З історії переливання крові. Донорство.
А тепер прослухаємо результати досліджень ІІ групи
Правила переливання  крові з урахуванням  групи крові

Аглютиніни

(антитіла)

в плазмі

реціпієнта

Аглютиногени ( антигени )  на мембрані еритроцитів донора

І(О)

відсутні

ІІ(А)

А

ІІІ (В)

В

ІV(АВ)

АВ

 

І(О) α β

Переливання  можливе

Переливати кров не можна !!!!

Переливати кров не можна !!!!

Переливати кров не можна !!!!

ІІ(А) β

Переливання  можливе

Переливання  можливе

Переливати кров не можна !!!!

Переливати кров не можна !!!!

ІІІ (В) α

Переливання  можливе

Переливати кров не можна !!!!

Переливання  можливе

Переливати кров не можна !!!!

ІV(АВ)

відсутні

Переливання  можливе

Переливання  можливе

Переливання  можливе

Переливання  можливе

            Людина, яка дає кров, називається донором, а та, яка одержує, – реципієнтом.  
              Найчастіше зустрічаються І і ІІ групи крові, а найрідше – ІV. Якщо при переливанні крові аглютиногени зустрічається з однойменним аглютиніном (наприклад, аглютиногени А з аглютиніном £ або аглютиногени В з аглютиніном β ), то відбувається аглютинація (склеювання і руйнування еритроцитів), у результаті чого виникає шок, що може призвести до смерті.
               У правилах переливання крові враховують, які антигени є в еритроцитах донора і які аглютиніни містяться в крові реципієнта.
            Кров ІІ (А) групи можна переливати людям із кров'ю ІІ (А) і ІV(АВ) груп, а кров ІІІ групи (В) – людям із ІІІ (В) і ІV(АВ) групи,а кров ІV (АВ) групи – тільки людям із кров'ю ІV (АВ) групи.
            Сьогодні лікарі використовують правило, за яким реципієнтові переливають кров тільки його групи. А тепер прослухаємо результати досліджень ІІІ групи
Презентація роботи ІІІ групи
                 У 1940 році К.Ландштейнер і А.Вінер виявили в еритроцитах мавпи макака  резус-білок ( антиген ), який вони назвали резус-фактором (Rh).Цей антиген  міститься й у крові 85% людей.
             За його наявністю чи відсутністю кров називають резус-позитивною (Rh+-кров) чи резус-негативною (Rh–-кров).
         Якщо Rh+-кров перелити людині з Rh–-кров’ю, то в неї  утворяться Rh-антитіла й виникне  резус-конфлікт. Повторне введення  такій людині Rh+-крові може спричинити склеювання еритроцитів і  важкі ускладнення.
             Резус-фактор успадковується.   Резус-фактор має значення не тільки під час  переливання крові, а й під час вагітності. Якщо у Rh–-жінки формується Rh+-плід, то його кров  призводить до утворення в крові матері  Rh-антитіл.
Правила переливання  крові з урахуванням резус – фактора

Наявність  резус –фактора

в крові реципієнта

Наявність  резус –фактора

в крові  донора

Rh+

Rh–

Rh+

Переливання  можливе

Переливання  можливе

Rh–

Переливати кров не можна !!!!

Переливання  можливе

             Отже, групу крові визначають за наявністю чи відсутністю  в еритроцитах та плазмі певних антигенів та антитіл.
            Знання груп крові необхідне судмедекспертам для визначення батьківства, а також для визначення злочинця чи вбивці за плямами крові, залишеними на місці злочину. Отже, знання цих понять є дуже важливим для людини,зокрема, щоб зберегти здоров'я, а часто навіть і життя.
Учитель. Американські вчені в лабораторних умовах виростили з кількох ліній стовбурових клітин еритроцити, які постачають кисень не менш ефективно, ніж їхні природні аналоги. Найбільша заслуга науковців у тому, що вони «змусили» еритроцит втратити ядро під час формування зі стовбурової клітини. Нове досягнення підвищує шанси одержати згодом універсальну кров, яку можна буде переливати будь-яким пацієнтам. Висловте власне ставлення до цього відкриття. У чому полягає перевага штучної крові?
 Метод «Мікрофон»: в уявний мікрофон учні висловлюють свої думки стосовно озвученої вчителем інформації.
              У здорової людини без шкоди для здоров'я можна взяти 200 мл. крові. За необхідності роблять пряме переливання крові. Існує також банк крові, де взяту у донорів кров консервують, добавляючи антикоагулянти – речовини, що запобігають зсіданню крові. Така кров може тривалий час зберігатись.
              Але щоб донорська кров принесла користь реципієнту, треба суворо дотримуватися стерильності й під час забору крові в донора та під час переливання її реципієнту. Чому?
                  Отже, донор не повинен хворіти на інфекційні хвороби (венеричні, гепатит, СНІД тощо).
3.Зсідання крові
                 Ви помічали,  зазвичай кров у разі порізу пальця перестає текти через 3-5 хв, а на місці ранки утворюється кров’яний згусток. Він запобігає втраті крові й перешкоджає проникненню в організм шкідливих мікроорганізмів. Яким є механізм припинення кровотечі? Яке значення має цей процес для організму людини?
У процесі зсідання  крові виокремлюють три основні етапи.
1) перший етап -  руйнуються тромбоцити й вивільняється тромбопластин.
2) другогий етап - розчинений у плазмі крові протромбін під дією тромбопластину та йонів Кальцію перетворюється на тромбін.
3)третій етап - перетворенням розчинного в плазмі крові фібриногену на нерозчинний волокнистий білок – фібрин.
       Нитки фібрину переплітаються, між ними затримуються клітини крові,
формується кров’яний згусток, що щільно закупорює рану й припиняє
кровотечу.
       Крім того, в організмі людини існує й протизсідальна система, основою якої є полісахарид гепарин (сполука, що утворюється спеціальними клітинами багатьох органів, зокрема печінки та легень).
               Швидкість зсідання крові людини становить 5-10 хв. При деяких хворобах процес зсідання крові може сповільнюватися. Наприклад, при гемофілії - захворюванні, при якому погано зсідається кров, призводить до того, що люди іноді гинуть від най¬меншої подряпини. Іноді може бути посилення зсідання крові, що спричинює виникнення тромбозів.
VІ. Узагальнення   вивченого матеріалу
1. Біологічний диктант  (потрібно виписати номери правильних тверджень):
1.      Тромбоцити — це кров’яні пластинки крові.
2.      Тромбоцити мають ядро.
3.      При пораненнях тромбоци¬ти легко руйнуються.
4.      Тромб утворюється тільки на місці рани.
5.  В утворенні тромбу бере участь білок фібриноген.
6.  Для зсідання крові потрібен кальцій.
7.  У крові здорової людини завжди є фермент тромбопластин.
    8.  У хворих на гемофілію збіль¬шена здатність крові до зсі¬дання.
9.    Гемофілія успадковується.
10.     Протромбін продукується печінкою.
11.     Під дією гепарину зсідан¬ня крові посилюється.
12.     Зсідання крові — захисна реакція організму.
Відповідь. 1, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 12.
2.«Закінчи речення»
•    Людина, в якої беруть кров,— ...(Донор)
•    Людина, якій переливають кров,— ...(Реципієнт)
•    При переливанні крові враховують не тільки групу крові, а й …(резус – приналежність)
•    Білок резус- фактор міститься в… (еритроцитах)
•    Білки аглютиногени містяться…(еритроцитах),  а  білки аглютиніни містяться….( в плазмі крові)?
Вправа «Я так думаю»
( вчитель пропонує перелік питань, відповіді на які повинні починатися
словами “Я думаю, що…”.)
1.     Чому людей з І групою крові називають універсальними донорами?
2.     Чому людей з ІV групою крові називають універсальними реципієнтом?
3.     Що може статися при недотриманні правил переливання крові?
4. Чому не можна переливати резус-негативному реципієнту кров резус-        позитивного донора?
Придумайте три запитання до частини тексту «Групи крові й резус-фактор». Поставте їх товаришу, нехай він знайде відповіді в тексті.
VІ.Підбиття підсумків уроку
Складання Т- схеми до уроку                                                                     
Я знав    Я дізнався    
VІІ.Домашнє завдання
7.1.    Завдання для всього класу.
Підручник
7.2.    Індивідуальні та творчі завдання.
•    Скласти п’ять тестових  завдань

 

Пошук
Календар
«  Грудень 2018  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
Архів записів

Департамент освіти і науки Київської обласної державної адміністрації   Міністерство освіти і науки України, молоді та спорту україни   Видавництво педагогічна преса   Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів   Всеукраїнська освітня мережа   Освітній портал «ПедПРЕСА»
Зробити безкоштовний сайт з uCoz