Главная | Регистрация | Вход | RSSСереда, 12.12.2018, 18:25

Горбанівське НВО "Загальноосвітня школа I-II ступенів-ДНЗ"

Меню сайта
Каталог статей
Свято квітів [0]
олімпійський тиждень [0]
День вчителя [0]
Форма входу
Фотоматеріали
[11.09.2015]
Олімпійський тиждень (0)
[21.09.2015]
Акція " Голуб миру" (0)
[28.09.2015]
Тиждень біології (0)
[13.10.2015]
День захисника України (0)
[30.10.2015]
Місячник шкільної бібліотеки (0)
Корисно
Національна дитяча гаряча лінія Національна дитяча гаряча лінія

Земноводні. Загальна характеристика класу.

УРОК №1

Тема: Земноводні. Загальна характеристика класу. Спосіб життя і будова тіла. Лабораторна робота №12 «Порівняння скелетів земноводних та риб».

Мета:

Освітня. Формувати знання учнів про наступний клас типу Хордові – Земноводні; ознайомитись з особливостями зовнішньої будови та способом життя земноводних; визначити риси ускладнення земноводних порівняно з рибами

Розвиваюча. розвивати вміння самостійно працювати,  спостерігати та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до земноводних тварин, проводити просвітницьку роботу з приводу корисного значення живих організмів в природі та житті людини.

Обладнання та матеріали: таблиці, малюнки, фотографії, комп’ютерна презентація, скелет жаби та риби.

Тип уроку: Урок засвоєння нових знань. Лабораторна робота.

Терміни та поняття: Земноводні, заціпеніння, повіки, мигальна перетинка, барабанна перетинка, резонатори, ноги, стегно, гомілка, лапка, плавальна перетинка, плече, передпліччя, кисть, крижовий відділ, хвостова кістка, пояси кінцівок, плечовий пояс, груднина, ключиця, вороняча кістка, лопатка, тазовий пояс, тазові кістки.

 

На прикінці уроку учень:

називає:

  • характерні ознаки земноводних;
  • відмінності у будові скелета земноводних і риб;

характеризує:

  • спосіб життя земноводних;

наводить приклади:

     - ускладнення будови і процесів життєдіяльності земноводних порівняно  з рибами;

Хід уроку.

  1. Актуалізація “Наведення мостів”(слайд 1)

Про що говорять слова:

зовнішній скелет, внутрішній скелет, гідроскелет, шкірно-м’язовий мішок, черепашка? У яких тварин ви це зустрічали?

Питання задає вчитель до класу, обговорюються та коректуються варіанти відповідей. Згадуються представники царства тварин, що мають відношення до даних термінів: плоскі черви (планарія), круглі черви (аскарида), молюски, членистоногі (раки, павуки, комахи), хребетні тварини.

2 .Мотивація  навчальної  діяльності  учнів (слайд 2).

  • Сьогодні ми розглянемо тварин, які в дорослому стані живуть на суші та дихають легенями, а їх личинки у воді та мають зябра;
  • Деякі є настільки ядовиті, що можуть вбити людину (наприклад, дереволаз );
  • Вважаються делікатесами та подаються як «коронна страва» в ресторанах;
  • Виводять «серенади», які чути на великих відстанях;
  • Здатні турбуватися про потомство.

Хто це? (Амфібії або земноводні)

3. Повідомлення теми, мети уроку ( слайд 3), план уроку (слайд 5).

     4.Мозковий штурм (слайд6).

На дошці фіксуються запитання для обговорення в парах та вислуховуються варіанти відповідей учнів за бажанням:

  • Чому ці тварини отримали таку назву?
  • Що, на вашу думку, спричинило вихід тварин на суходіл?
  • Що входить до опорно-рухової системи земноводних?
  • Які тканини її складають?
  • Які функції вона виконує?
  • Як ви думаєте, що ми вивчатимемо в цьому розділі?

5. Сприйняття та засвоєння нового  матеріалу.

Відгадування загадки                                                                                                       

А це що за поплигуша, що живе в воді й на суші,                                           

Кожна скривлена нога,

І не ходить, а плига,

Ще й слизька, вирячкувата та до того ще й горбата,

Рот широкий, аж до вух, ловить комарів та мух ?          (Жаба)

 Ця загадка дала нам підказку про будову та життєдіяльність земноводних.

Земноводні. Загальна характеристика (слайд 7)

    Земноводні - це тварини, які в дорослому стані здебільшого поширені на суходолі, проте  їхнє розмноження і розвиток відбуваються у воді. Дорослі земноводні дихають за допомогою легенів і через шкіру, а їхні личинки та деякі дорослі особини - за допомогою зябер. Клас Земноводні, або Амфібії, налічує близько 4 тис. сучасних видів (в Україні- 17).

     Особливості будови та покривів. (слайд 8).   

Особливості будови та покривів. Тіло земноводних, як і риб, складається з голови, тулуба й хвоста (мал.1). Але в жаб, ропух і деяких інших представників цього класу хвостовий відділ не виражений. Шкіра гола, без лусок. У ній є багато залоз, які виділяють слиз. Цей слиз зволожує поверхню тіла й полегшує газообмін через шкіру, захищає тварин від проникнення хвороботворних мікроорганізмів. А в деяких видів (саламандри плямистої, кумок, деяких видів ропух) у шкірі є отруйні залози, тому їхній слиз містить отруйні сполуки, що захищає цих тварин від нападу хижаків.

Голова жаби плеската й широка. Є великий рот з ледь помітними зубами, очі з повіками (нижня – прозора, верхня –шкіряста), мигальна перетинка, яка закриває око. За очима  є барабанні перетинки та спеціальні голосові пухирі – резонатори (у самців).

Тулуб короткий і широкий, шия та хвіст відсутні. Дві пари ніг (задні довші за передні).

Задні кінцівки складаються з трьох відділів:стегна, гомілки, стопи. Стопа має 5 пальців, з’єднаних між собою плавальною перетинкою.

Передні кінцівки мають теж 3 відділи, але кисть жаби – 4 пальці.

Скелет земноводних  складніший, ніж у риб (слайд 9).

Хребет поділений на шийний (1 хребець), тулубовий (9 хребців), крижовий (1хребець) відділи. Єдиний шийний хребець  з’єднує  голову з тулубом. Тому рухливість голови у цих  тварин  обмежена. Жаба не має ребер.

 Череп переважно хрящовий                               

  Скелет кінцівок включає кістки вільних кінцівок (передніх і задніх) та їхніх поясів. Він має типову для наземних хребетних тварин будову. Передню кінцівку утворюють кістки плеча, передпліччя та кисті.

Пояс передніх кінцівок (плечовий пояс) складається з парних кісток: лопаток, воронячих кісток і ключиць. У місці сполучення воронячих кісток приєднується грудина. Задня кінцівка складається з кісток стегна, гомілки та стопи.

 Пояс задніх кінцівок утворений трьома парами зрослих між собою кісток.     Кінцівки закінчуються пальцями (переважно   п'ятьма).

Мускулатура. У земноводних найкраще розвинені м'язи кінцівок та їхніх поясів. М'язи земноводних поділяються на групи, що виконують спільні функції (наприклад, м'язи, що згинають кінцівки, або м'язи, які розгинають кінцівки).

5. Рефлексія.Виконання лабораторної роботи №12 «Порівняння скелетів земноводних та риб» ( у робочому зошиті).

6.Корекція знань. (слайд 10)

Які відмінності у будові скелета земноводних та риб?

- Хрящовий череп, що складається з меншої кількості кісток;

- Скелет міцніший як   у риб, оскільки підтримується тіло на суходолі;

- Є шийний хребець і голова рухомо з’єднується з хребтом;

- З’ являються п’ятипалі кінцівки;

- Розвиваються пояси, які дають опору кінцівкам.

  7. Підсумок уроку

1Вправа «Продовж речення»

Характерними ознаками земноводних є: ...

Відмінність будови скелета наземної хребетної тварини від скелета риби полягає ...

На водний спосіб життя жаби вказують ...

На сухопутний спосіб життя жаби вказують ...

Схожими рисами земноводних і риб є: ...

Рисами відмінності земноводних і риб є: ...

8.Домашнє завдання: (слайд11)

Вивчити параграф 37;  у робочому зошиті сторінка   57 (завдання №4);, скласти  сенкани на тему: «Земноводні».

 

 

 

 

 

Пошук
Календар
«  Грудень 2018  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
Архів записів

Департамент освіти і науки Київської обласної державної адміністрації   Міністерство освіти і науки України, молоді та спорту україни   Видавництво педагогічна преса   Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів   Всеукраїнська освітня мережа   Освітній портал «ПедПРЕСА»
Зробити безкоштовний сайт з uCoz